Voor 2026 geldt nog steeds de 35% bijtelling, maar dan over de dagwaarde (waarde in het economisch verkeer) voor auto’s van 16 jaar en ouder. Dit betekent dat auto’s die nu nog 15 zijn, vanaf 2026 onder de normale bijtellingsregels vallen, terwijl de 35%-regeling voor de echt oude bolides blijft bestaan, maar met een hogere instapdrempel.
Belangrijkste wijzigingen voor 2026
Leeftijdsgrens: Van 15 naar 16 jaar.
Bijtelling: 35% van de dagwaarde (waarde in het economisch verkeer) blijft gelden voor auto’s van 16 jaar en ouder.
Wat betekent dit in de praktijk?
Voor 2026: Je kunt nog gebruikmaken van de regeling voor auto’s die in 2010 of eerder zijn gebouwd (want die worden 16 in 2026).
Vanaf 2027: De grens gaat naar 25 jaar. Dit maakt de regeling veel minder breed toegankelijk.
Alternatief: Veel ondernemers zullen waarschijnlijk overstappen op privébezit en een kilometervergoeding declareren.
Advies
Kijk naar auto’s die van 2010 of ouder zijn, zodat ze in 2026 nog als youngtimer (16+) fiscaal voordelig zijn.
Wees je bewust van de versobering en plan je aankoop tijdig, want overgangsrecht is er niet voor de verhoging.
Let op! Het voorstel tot wetswijziging is nog niet definitief. De Eerste Kamer moet hier namelijk ook nog mee instemmen.