1. Bijtelling of rittenregistratie?
-
Rijd je meer dan 500 km privé per jaar, dan geldt verplichte bijtelling—een forfaitair bedrag, onderdeel van je belastbaar loon
-
Rijd je minder dan 500 km? Dan kun je via een strikte rittenadministratie de bijtelling vermijden. Hiervoor onderteken je de “Verklaring géén privégebruik”-formulieren
2. Bijtellingspercentages per type auto
Type auto | Tarief 2025 |
---|---|
Elektrisch & waterstof | 17% over cataloguswaarde tot €30.000; 22% over hogere waarde |
Overige (benzine, diesel, hybride) | 22% over volledige cataloguswaarde |
Youngtimer (auto ouder dan 15 jaar) | 35% van de actuele marktwaarde |
-
Elektrische auto’s (zonder CO₂-uitstoot) delen in het verlaagde tarief; waterstof- en zonnepanelenauto’s vallen in dezelfde categorie
-
Bij elektrische wagens betaal je 17% over de eerste € 30.000, en 22% over het meerdere
3. Belastingeffect in de praktijk
Een benzineauto van € 35.000 levert bij 22% bijtelling een belastbaar bedrag van € 7.700: daarover betaal je inkomstenbelasting (bijv. 35,8%)
4. Uitzonderingen & bijzonderheden
-
Youngtimers: auto’s ouder dan 15 jaar? Bijtelling 35% over de werkelijke waarde
-
Youngtimer vs. youngtimer-bedrijfsregeling: soms kan het ongunstiger zijn dan bijtelling volgens de catalogus.
-
Bestelauto’s: vaak andere regels en mogelijkheden tot bijtelling ‘afkopen’
5. Op welke manieren kun je besparen of optimaliseren?
-
Rijden < 500 km privé?: Strenge rittenregistratie kan bijtelling voorkomen.
-
Elektrisch/waterstof?: Profiteer van het 17%-tarief, met voordeel tot € 30.000 catalogus.
-
Youngtimer?: Check of 35% bijtelling over dagwaarde gunstiger is dan 22% over catalogus of eigen bijdrage.
✅ Wat kun je vandaag nog doen?
Analyseer je privé-kilometers: houd een rittenboek bij of laat het door een app doen.
Check je auto-type: wat is de CO₂-uitstoot, waterstof of zonnepanelen?
Bereken je bijtelling: gebruik online rekenmodules of simulaties via Rijksoverheid.
Overleg met werkgever over eigen bijdrage, tankpas, ritregistratiebeleid, etc.